Expunerea la lumina artificiala in timpul noptii poate creste riscul de cancer

Daca citesti pana adormi sau stai pe telefon pana dimineata iti creste riscul de cancer? Se pare ca da. Expunerea la lumina artificiala pe timpul noptii scade productia unui hormon important din corp, melatonina.
Melatonina are rolul de a preveni cancerul, de a întari sistemul imunitar si poate incetini imbatrânirea celulara; de fapt, a constituit tema de cercetare clinica a peste 100 de aplicatii in boli diferite.  In urma cu aproape o suta de ani, lumea civilizata a inceput un experiment pe ea insasi, lungind zilele si scurtand noptile in dorinta de a deveni o societate super-productiva 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamâna.
Insa “poluarea” luminii generate de tehnologiile moderne isi ia o revansa biologica dura de la oameni.Timp de peste 200,000 de ani, oamenii au dezvoltat organe care s-au orientat dupa natura. Am dezvoltat un ceas biologic guvernat de succesiunea luminii si a intunericului pe Pamânt.

Lumina artificiala perturba ceasul biologic si productia de melatonina, cu efecte nefericite asupra sanatatii.

Partea intunecata a noptii

La oameni, ca si la restul mamiferelor, ceasul biologic se afla in hipotalamus. In functie de semnalele de lumina si intuneric, acesta ii comunica glandei pineale când sa secrete melatonina.
Lumina vine prin ochi si traverseaza nervii optici ajungand la “centrul de control” din hipotalamus, care este extrem de sensibil la succesiunea de lumina si intuneric.
Când aprinzi lumina in timpul noptii ii trimiti creierului o informatie gresita despre succesiunea de lumina-intuneric. Lumina inseamna pentru creier un singur lucru:ca este  zi. Crezând ca e deja zi, ceasul tau biologic comunica glandei pineale sa opreasca productia de melatonina.
Indiferent ca ai lumina aprinsa o ora sau doar o secunda, efectul este acelasi – iar pompa de melatonina nu isi reincepe activitatea daca închizi lumina.
Pentru ca oamenii au evoluat in lumina focului, galben, portocaliu si rosu sunt lungimi de unda care nu suprima productia de melatonina, in timp ce undele de alb si albastru o fac. De fapt, spectrul de lumini care inhiba melatonina este destul de ingust – intre 460 si 480 nm. Daca vrei sa-ti protejezi melatonina, dupa apus ar trebui sa aprinzi o lumina de joasa intensitate de culoare galbena, portocalie sau rosie. Doctorul Russel Reiter (profesor in cadrul sectiei de Biologie celulara a universitatii din Texas, SUA) sugereaza o lampa de sare luminata cu un bec de 5 watti cu gama de culori mentionata anterior.

Beneficii masive pentru sanatate ale melatoninei

Melatonina este un hormon cu multe beneficii pentru sistemul imunitar. Este un puternic antioxidant si combate inflamatia prin inlaturarea radicalilor liberi. De fapt, melatonina este atat de bine integrata in sistemul tau imunitar incat lipsa ei genereaza atrofierea timusului, un component de baza al sistemului imunitar. Melatonina poate avea si un rol in incetinirea imbatranirii creierului.
Pe langa faptul ca te ajuta sa dormi mai bine si contribuie la o stare generala de confort si bunastare, melatonina s-a dovedit a avea si importante beneficii anticancer. Inhiba multiplicarea unei game largi de celule canceroase si declanseaza autodistrugerea acestora. Acest hormon blocheaza si alimentarea cu sânge a tumorilor necesara pentru evolutia rapida a acestora. Melatonina poate mari eficienta si poate reduce toxicitatea chimioterapiei pentru cancer.

Studii autorizate in domeniu au aratat ca melatonina ofera in special o protectie foarte buna contra cancerului de natura reproductiva. Celulele din corp – chiar si cele canceroase – au receptori de melatonina. Si cand melatonina isi face turul de noapte, incetineste diviziunea celulara. Cand hormonul se ataseaza la o celula canceroasa, s-a descoperit ca actioneaza prin contracararea tendintei estrogenului de a stimula cresterea celulara.
Melatonina are un efect de calmare asupra mai multor hormoni reproductivi, ceea ce ar putea explica de ce protejeaza contra cancerelor ce implica hormonii sexuali, inclusiv cancerul ovarian, endometrial, la sân, la prostata si cel testicular.

Insa efectele anticancer ale melatoninei nu se opresc aici. Desi determina celulele canceroase sa se autodistruga, melatonina stimuleaza si productia de substante imunostimulante precum interleukin-2, care contribuie la identificarea si atacarea celulelor modificate ce duc la aparitia cancerului.  Cele mai multe cercetari stiintifice de pâna acum legate de melatonina sunt in legatura cu cancerul la sân.

Melatonina poate influenta longevitatea pacientilor cu cancer

Glioblastom este o forma agresiva si foarte neplacuta de cancer la creier cu un pronostic sumbru si foarte putine alternative de tratament. Cu toate acestea, melatonina ofera o speranta. Intr-un test clinic, pacientii cu glioblastom au fost tratati fie cu radiatii si melatonina, fie doar cu radiatii. Douazeci si trei de procente dintre pacientii care au primit melatonina erau in viata si un an mai tarziu, in timp ce niciunul dintre cei care au fost tratati cu radiatii nu a supravietuit.
Un alt studiu a descoperit ca melatonina a redus cresterea cancerului la prostata. Studiile arata rezultatele la fel de incurajatoare si pentru cancerul la plamâni, la pancreas, colorectal, precum si alte tipuri de cancer.

In urma dovezilor stiintifice, in 2007, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) si-a anuntat decizia de a clasifica munca in ture ca “potential carcinogena”. Turele de noapte sunt, astfel, incluse in aceeasi categorie de risc precum expunerea la substantele toxice cum ar fi tricloroetilena, vinil clorida si bifenolii policlorinati (PCB). somn-melatonina

Cum sa-ti optimizezi nivelul de melatonina

Doi factori de mediu des intalniti care pot “bruia” somnul sunt poluarea si temperatura. Urmatoarele sugestii iti pot imbunatati calitatea somnului si contribuie la optimizarea productiei de melatonina.
• Evita sa te uiti la TV sau sa folosesti calculatorul seara, cel putin cu o ora inainte de culcare. Aceste dispozitive emit lumina albastra, care comunica creierului ca este inca zi. In mod normal creierul incepe sa secrete melatonina intre 9 si 10 pm, iar aceste dispozitive emit o lumina care poate bloca procesul.
• Trebuie sa te expui la lumina solara STRALUCITOARE in mod regulat. Glanda pineala produce melatonina in principal in functie de contrastul dintre lumina puternica a soarelui pe timpul zilei si intunericul complet din timpul noptii. Daca stai in intuneric toata ziua, glanda nu poate aprecia diferenta si nu va optimiza productia de melatonina.
• Dormi pe un intuneric cât mai deplin. Chiar si cea mai mica raza de lumina din dormitor poate perturba ceasul biologic si productia de melatonina a glandei pineale. Pâna si cea mai mica pâlpaire  poate interfera cu somnul, asa ca mai bine muta toate dispozitivele electrice la cel putin 1 m distanta de pat. Iti poti acoperi ferestrele cu draperii sau jaluzele opace.
• Pune un bec cu intensitate mica, de culoare galbena, portocalie sau rosie daca ai nevoie de o sursa de lumina pe timpul noptii. Lumina din acest spectru de culori nu opreste productia de melatonina, spre deosebire de alb si albastru. Lampile de sare sunt foarte utile in acest scop.
• Mentine temperatura din dormitor la o temperatura de cel mult 21 grade C. Multe persoane mentin temperatura prea ridicata in casele lor (mai ales in dormitor). Studiile arata ca temperatura optima pentru somn este intre 16 si 20 de grade C.
• Fa o baie fierbinte cu 90 – 120 de minute inainte de culcare. Se mareste temperatura corpului si când iesi din baie, aceasta va scadea brusc, anuntând corpul ca te pregatesti de culcare.
• Nu folosi ceasuri desteptatoare zgomotoase. Trezitul cu mare zgomot poate fi foarte stresant. Daca dormi suficient de mult, nici nu ai nevoie de un ceas desteptator.
• Profita de soarele de dimineata, daca se poate. Sistemul tau circadian are nevoie de lumina pentru a se reprograma. 10 – 15 minute de soare dimineata sunt suficiente pentru a semnala ceasului tau biologic ca s-a facut zi si va fi mai putin derutat de semnalele de lumina mai slaba din timpul noptii. Cu cat inaintezi in varsta ai nevoie de tot mai multa expunere la soare in perioadele optime din timpul zilei.
• Ai grija la câmpurile electromagnetice. Acestea pot perturba glanda pineala si productia de melatonina si pot avea si alte efecte negative asupra corpului. Poti masura nivelul câmpurilor electromagnetice cu un gaussmetru in diferite zone din casa ta.

Surse:

http://www.webmd.com/sleep-disorders/excessive-sleepiness-10/shift-work?page=2

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetometer

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/03/19/melatonin-benefits.aspx

Preluat de pe: http://viataverdeviu.ro/lumina-artificiala-noaptea-risc-cancer/

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s