Intelepciunea combinarii alimentelor

,,O informatie care le scapa oamenilor adeseori este aceasta: doar pentru ca putem sa facem ceva, nu inseamna ca ar trebui sa facem acel lucru. Unul dintre subiectele carora li se aplica aceasta afirmatie este si digestia. Desi multi dintre noi putem combina cu usurinta orice tip de alimente, asta nu inseamna ca e cel mai bun lucru pe care il putem face. De fapt, in majoritatea cazurilor nu este. Efectele unei combinari gresite a alimentelor se vor acumula in timp si ne vor cauza probleme serioase pe masura ce inaintam in varsta.

La Hippocrates am vazut ca o combinare gresita a alimentelor duce la degenerare. Stim ca e nevoie de enzime diferite pentru a digera diferite alimente si ca aceste enzime sunt active doar in anuminte conditii, in special atunci cand pH-ul este bun. Conditiile de digestie sunt ideale doar atunci cand combinam corect alimentele. ” Digestia se face usor, fara efort si nu reprezinta o provocare pentru organisml nostru atunci cand combinam corect alimentele. ,,Cu cat vom manca mai curat si mai pur, cu atat vom deveni mai sensibili la efectele unei combinari gresite a alimentelor.

Reactiile adverse pe care multi le experimenteaza atunci cand mananca anumite alimente, se datoreaza adeseori felului in care au combinat acele alimente. Noi dezvoltam alergii cand proteinele nedigerate raman in organism. Alergiile sunt exemplul perfect – iata ce ni se poate intampla daca nu combinam corect alimentele. Aveti gaze intestinale? S-ar putea sa fie din cauza ca puneti unt de nuci peste painea de cereale! Combinanarea mancarurilor care au cerinte digestive diferinte, precum cerealele si nucile, poate cauza gaze din pricina fermentatiei sau a unei digestii incomplete.

Atunci cand combini corect alimentele iti usurezi digestia si iti sustii sistemul imunitar. Stiai ca 30% sau mai mult din energia noastra este folosita pentru digestie? Atunci cand combinam alimentele corect folosim mai putina energie pentru digestie si avem mai multa energie pentru alte activitati. In plus, cand sangele este curat, celulele primesc mai multe substante nutritive si oxigen, ceea ce ajuta organismul sa fie mai puternic si mai rezistent la boli. Incercati si veti vedea beneficiile!”

2016-02-18-food-combining

Categorii de alimente:

LEGUME: Toate tipurile de salata si verdeata, telina, varza, conopida, broccoli, castravetele, sparanghel, radacina de telina, gulie, dovlecel galben, dovlecel, zucchini, ardei, morcov, alge, sfecla, nap, pastarnac, ridiche, ierburi, ceapa, ceapa verde, usturoi, linte incoltita, fasole mung incoltita, fasole adzuki incoltita, schinduf incoltit, toti vlastarii mici precum: lucerna, ceapa, trifoi, broccoli si ridiche (se digera in circa 2 ore si 1/2)

AMIDONOASE: toate cerealele incoltite sau gatite, toti dovlecii de iarna cruzi sau gatiti, topinambur, toate radacinoasele gatite (morcov, sfecla, rutabaga, nap, cartof dulce, etc.), naut incoltit, mazare incoltita si majoritatea leguminoaselor incoltite (se digera in circa 2 ore si 1/2)

PROTEINE: toate tipurile de nuci si seminte precum semintele de floarea soarelui, dovleac, canepa, susan, chia, etc. (aproximativ 4 ore – timp de digestie)

PEPENII – circa 15-30 de minute – timp de digestie

FRUCTE DULCI: banana, fructe uscate, curmale proaspete si kaki (aproximativ 4 ore – timp de digestie)

FRUCTE SUB-ACIDE: smochine proaspete, pere, piersici, mere, struguri, mango, caise, majoritatea fructelor de padure, prune,  cirese, nectarine, papaia, lici si rosiile/tomatele (circa 2 ore – timp de digestie)

FRUCTE ACIDE: Grapefruit, portocale, mandarine, mere acre, ananas, capsuni, rodie, kiwi, fructul stea, merisor, lamai verzi si fructe acre (circa o ora – timp de digestie)

GRASIMI: uleiuri, nuci si avocado (4 ore, timp de digestie)

Toate alimentele de mai sus sunt distribuite pe categorii tinand cont de trasaturile lor principale, desi ele pot fi incluse in mai multe din categoriile enumerate.

10 Reguli de combinare a alimentelor:

  1. Consumati mancarea si bautura la temperatura camerei – mancarurile fierbinti sau reci modifica activitatea enzimelor si afecteaza digestia si organismul.
  2. Evitati sa beti apa cu 30 de minute inainte de masa si 2-3 ore dupa masa.
  3. Evitati combinatiile dintre amidonoase si proteine.
  4. Evitati sa mancati mai mult de un tip de proteina la o masa (asta nu inseamna ca nu puteti combina mai mult de o varietate de nuci sau seminte la o masa). Aceeasi regula se aplica si pentru grasimi: mancati simplu.
  5. Evitati sa combinati mai mult decat o grasime/o proteina. De exemplu, nu folositi avocado, ulei si nuci intr-un dressing; alegeti doar una dintre ele.
  6. Mancati fructele numai cu alte tipuri similare de fructe. De asemeni, mancati fructe numai ocazional si cand sunteti sanatosi/fara probleme de sanatate. Puteti combina fructele dulci cu fructele sub-acide si fructele sub-acide cu fructele acide, dar evitati combinarea fructelor acide cu fructe dulci.
  7. Mancati pepenii separat sau combinati cu alte tipuri de pepene.
  8. Avocado se combina bine cu legume sau fructe, cu ceapa, usturoi, flori si anumite ierburi.
  9. Mancati verdeturile si legumele FIE cu avocado FIE cu nuci si seminte FIE cu amidonoase.
  10. Cel mai bine este sa combinati cat mai putine ingrediente cu putinta pentru o digestie optima. In salbaticie gasesti cumva un bananier langa un mar si langa o ceapa, sau un arbore de macadamia langa o planta de mazare? Animalele salbatice de obicei mananca un singur tip de mancare o data, asa cum faceau si oamenii timp de mii de ani, inainte sa apara tehnologiile de procesare a mancarii.

RESPIRA…MESTECA…BUCURA-TE…SI FII RECUNOSCATOR ATUNCI CAND MANANCI…ITI VA AJUTA DIGESTIA DAR SI SUFLETUL!

Sursa:

,,Healthful Cuisine” – de Anna Maria Clement si bucatar sef Kelly Serbonich

healthful-cuisine_1